WERELD ASTMADAG 3 MEI 2022

  • 3 mei 2022

3 mei is het Wereld Astma Dag!

Sporten is gezond voor iedereen, ook voor kinderen en volwassenen met astma! Naast de vele voordelen die een actieve levensstijl heeft op iedereen, heeft sporten een bijkomend voordeel voor personen met astma. De eerste tekens van een ongecontroleerd astma worden namelijk makkelijker herkend en sneller aangepakt voor zij die geregeld sporten in vergelijking met astmatici die een volledig sedentair leven leiden.

 

Ik heb astma en wil gaan sporten

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met astma? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met astma een goed idee. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je gezondheid, het verbetert je conditie en helpt je om je sociale contacten te vergroten. Bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Astma en sporten

Door te sporten neemt het aantal aanvallen van inspanningsastma niet af, maar de sterkte van de aanvallen wel. Houd er wel rekening mee dat je tijdens het sporten last kunt krijgen van inspanningsastma. Tijdens of na een zware lichamelijke inspanning kan krijg je last van kortademigheid en piepen op de borst. Droge, koude lucht en snel diep in- en uitademen maken dat er eerder inspanningsastma kan optreden. Inspanningsastma is echter geen reden om van sport af te zien, het is met medicijnen goed te voorkomen. Bovendien kun je de volgende maatregelen nemen:

Begin het sporten met een warming-up van 10 tot 15 minuten (lichte inspanning afgewisseld met rust);

Bij koud weer is het beter zo lang mogelijk door je neus te ademen of een sjaal of masker voor je mond te houden. Hierdoor wordt de ingeademde lucht voorverwarmd;

Medicijnen kunnen inspanningsastma voorkomen of de klachten van benauwdheid tijdens het sporten laten afnemen. Bij deze astmaklachten is het handig om de medicijnen in te nemen 10 tot 30 minuten voordat je met sporten begint;

Bij een lichte benauwdheid kun je het beste geregeld een minuutje rust nemen en zo veel mogelijk door je neus inademen en door je mond uitademen.

 

Welk bewegingsactiviteiten kan ik doen?
In de klachtenvrije periode kun je bijna iedere sport beoefenen die je wilt. Het is zelfs mogelijk om topsport te beoefenen. De juiste medicijnen en de juiste sport kunnen het astma positief beïnvloeden. Een zeer geschikte sport is zwemmen.

 

Wanneer kan ik beter niet sporten?
Sporten tijdens een astma-aanval is af te raden. Ook wanneer je niet helemaal klachtenvrij bent, kun je beter niet gaan sporten. Na een ziekte of als je koorts hebt gehad is het aan te raden na de eerste koortsvrije dag minstens een week te wachten met sporten. Je conditie is dan namelijk minder goed dan voordat je ziek werd. Het is daarom beter om op een lager niveau te beginnen dan waar je geëindigd was.

Bepaalde sporten kunnen problemen opleveren. Denk aan: paardrijden (paardenhaar en – schilfers), sportduiken en bergsport (hoger dan 2000 meter).


Tips voor sporten en bewegen met astma

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen astma en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Doe (in overleg met je arts) wat je leuk vindt. Het is belangrijk dat je sport en beweegt met plezier;

  • Vertel aan je sportleider/trainer en medesporters dat je astma hebt en vertel hen wat er met je gebeurt en wat ze moeten doen als je een aanval krijgt. Dan schrikken ze niet en kunnen ze actie ondernemen. Dat is fijner voor jezelf en voor de mensen om je heen;

  • Accepteer dat het sporten/bewegen de ene keer beter gaat dan de andere;

  • Luister goed naar je lichaam en probeer de komst van een aanval aan te voelen;

  • Intensief sporten in koude droge lucht vergroot de kans op een astma-aanval. Neem dan ook voorzorgsmaatregelen

  • Drink voor en tijdens het sporten/bewegen veel, zodat je de kans op inspanningsastma verkleint;

  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.

 

Wat kan de sportarts betekenen voor mensen met astma?

Als je niet precies weet wat wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. Overleg altijd met een arts als je medicijnen gebruikt of intensiever wilt gaan sporten.

 

Bezieler van Team Asem

Team Asem is een groep ex-deelnemers van de sportieve uitdaging “Climbing for Life” van de voorbije jaren. Doel van de groep is om als persoon met astma en muco te sporten, en door de groep te worden aangemoedigd om dit te blijven doen.

Team Asem neemt regelmatig deel aan de voorbereidingsritten van het jaarlijks sportieve fiets evenement “Climbing for Life. Dit jaar van 8 tot 10 september 2022 in de Dolomieten. De deelnemers worden professioneel begeleid en krijgen ondersteuning van onze vrijwilligers en organisatie. Deze ondersteuning is zeer belangrijk om als team te kunnen functioneren. Meer informatie op onze website www.astma-en-allergiekoepel.be.

 

Kenniscentrum gezond sporten

Dit jaar plaatst ook het kenniscentrum Gezond Sporten, Astma & Sport in de kijker als jaartopic voor Sporten als Medicijn. Op 3 mei zullen zij verschillende informatiematerialen lanceren zowel gericht naar (para)medische professionals, sportbegeleiders en trainers in de sport als naar de sporters zelf.  Op 15 oktober staat dan het congres Astma en Sport op de planning. Alle info en materialen zullen vanaf 3 mei te vinden zijn op gezondsporten.be  (of kunnen bij interesse vroeger opgevraagd worden).

 

Meer info over astma en allergie:

Surf naar www.astma-en-allergiekoepel.be, mail naar info@astma-en-allergiekoepel.be of bel gratis naar 0800/84321.